Khamis, 15 Mei 2014


Institusi Bank Islam di Bahrain
ABC Islamic Bank (E.C.) 


Tel: +973 1754 3000 Fax: +973 1753 3972 
Address: Bldg 152, Rd 1703, Block 317, Manama, Bahrain

Arab Banking Corporation, yang lebih dikenali sebagai ABC adalah bank universal antarabangsa yang beribu pejabat di Manama, Bahrain. Rangkaian kami merebak di seluruh 18 negara-negara Timur Tengah dan Afrika Utara, Eropah, Amerika dan Asia. ABC, yang diasaskan pada tahun 1980, disenaraikan di Bursa Bahrain dan pemegang saham utama kami adalah Bank Negara Libya dan Kuwait Investment Authority. ABC adalah sebuah pembekal terkemuka bagi Pembiayaan Perdagangan, Perbendaharaan, Projek & Kewangan Berstruktur, Pensindiketan, Korporat & Perbankan Institusi serta perkhidmatan Perbankan Islam. Kita juga telah menambah rangkaian perbankan runcit kami di rantau MENA.



Shamil Bank Of Bahrain
Shamil Bank Of Bahrain
P.O.Box: 3005 Manama Bahrain
Additional Contact Telephone Numbers
Fax : +973 17-585-151
Online Contacts and Social Links
Shamil Bank merupakan sebuah bank runcit Islam yang berpangkalan di Bahrain berlesen dan dikawal selia oleh Bank Pusat Bahrain, dengan aktiviti-aktiviti komersial dan perbankan pelaburan. Ia telah meningkat untuk menjadi salah satu institusi kewangan terkemuka Bahrain. Shamil Bank menyediakan pelbagai produk dan perkhidmatan yang memenuhi keperluan pembiayaan dan pelaburan individu dan institusi. Menjalankan perniagaan dengan mematuhi prinsip-prinsip Syariah, ia beroperasi satu rangkaian cawangan tempatan dan mengekalkan kehadiran dalam pasaran luar negara melalui anak-anak syarikat, syarikat bersekutu dan bergabung. Shamil Bank merupakan sebuah anak syarikat milik penuh Ithmaar Bank BSC, sebuah bank pelaburan perkhidmatan penuh.



Bank Islam - Islam perbankan, Syariah perbankan yang mematuhi, produk UBS Islam. Noriba Bank, anak syarikat milik penuh kumpulan UBS Switzerland, adalah mematuhi (Islam) bank syariah global.

Seef Tower, 9th Floor PO Box 18189 Manama Kingdom of Bahrain
Tel +973 17 588400 Fax +973 17 58337

Gulf Finance House
Gulf Finance House merupakan bank pelaburan Islam yang beribu pejabat di Bahrain Kewangan Harbour, Bahrain. Gulf Finance House yang berpangkalan di Bahrain, yang panjang bertaraf antarabangsa pusat perkhidmatan kewangan, Gulf Finance House merupakan sebuah bank pelaburan Islam terkemuka yang menyediakan peluang-peluang pelaburan yang unik kepada pelanggan kaya di rantau ini.

Mereka juga adalah pemilik Liga Bola Sepak Kejohanan Kelab Leeds United dengan Timbalan Ketua Eksekutif anak syarikat GFH Modal David Haigh juga memegang jawatan sebagai Pengarah Urusan Leeds United sejak pemergian Ken Bates sebagai pengerusi.

Setelah beberapa minggu spekulasi mengenai pembelian Leeds United, pada 7 Februari 2014, Leeds United telah mengumumkan bahawa mereka telah bertukar-tukar kontrak bagi penjualan Leeds kepada keluarga konsortium Cellino ini 'Eleonora Sukan Ltd. Jongkang perjanjian adalah keluarga Cellino yang memperoleh pemilikan 75% daripada kelab itu tertakluk kepada Kelulusan Liga Bola Sepak. GFH mengekalkan 10% saham di mana Pengerusi Salah Nooruddin mengekalkan 15% saham.

Albaraka Bank Bahrain

Al Baraka Islamic Bank B.S.C. (c) - Bahrain ( AIB - Bahrain) ditubuhkan 1984 di Bahrain dan sehingga tahun-tahun telah merintis pembangunan perbankan dan kewangan Islam. Bank yang berdaftar dengan Kementerian Bahrain Industri & , Perdagangan CR tidak. 14400 dan dilesenkan oleh Bank Pusat Bahrain (CBB ) sebagai Bank Runcit Islam , dengan modal dibenarkan sebanyak AS $ 600 Juta , yang mana AS $ 122 juta telah dikeluarkan dan dibayar penuh .

AIB - Bahrain adalah salah satu Unit Perbankan Al Baraka Banking Group ( ABG ). ABG adalah Bahrain Syarikat Joint Stock tersenarai di Bahrain dan bursa saham Dubai dan salah satu daripada bank-bank Islam antarabangsa yang terkemuka yang terkenal. Ia telah dinilai oleh Standard & Poor sebagai BBB dengan penarafan jangka pendek A-3 . ABG menawarkan perkhidmatan runcit, korporat dan pelaburan perbankan dan perbendaharaan ketat mengikut prinsip-prinsip Syariah . Modal dibenarkan ABG adalah AS $ 1.5 bilion , manakala jumlah ekuiti berjumlah kira-kira AS $ 1.8 bilion. Kehadiran Kumpulan yang luas geografi dalam bentuk Unit perbankan subsidiari di 14 negara, yang seterusnya memberikan perkhidmatan mereka melalui lebih daripada 400 cawangan. Ini Unit perbankan Jordan Bank Islam / Jordan, Al Baraka Bank Islam - Bahrain, Al Baraka Bank Limited / Pakistan , Banque Al Baraka D' Algerie / Algeria, Al Baraka Bank Sudan / Sudan, Al Baraka Bank Ltd / Afrika Selatan, Al Baraka Bank Lebanon / Lubnan, Al Baraka Bank Tunisia / Tunisia, Al Baraka Bank Mesir / Egypt, Al Baraka Turk Penyertaan Bank / Turki, Al Baraka Bank Syria / Syria, dan pejabat Perwakilan di Indonesia & Libya.

AIB - Bahrain dengan rekod lamanya menyampaikan kecemerlangan, inovasi dan keputusan yang lebih hebat , Bank merupakan antara pembekal terkemuka bagi produk dan perkhidmatan perbankan pelaburan Islam bagi pelanggan global yang semakin meningkat, yang tertumpu khusus kepada pembangunan dan penyampaian penyelesaian pelaburan yang unik Syariah ' yang mematuhi . Terima kasih kepada keupayaan untuk menyampaikan konsisten, strategi pelaburan tetapi mudah inovatif berasaskan keluasan dan kedalaman pengalaman dan sumber-sumbernya , termasuk pasukan pengurusan kanan dengan latar belakang kolektif dalam pelbagai bidang perbankan Islam. Bank telah digabungkan sepenuhnya dengan Al Amin Bank , Bahrain ( Al Amin ), sebuah syarikat adik dan ahli ABG .

AIB - Bahrain disokong oleh tradisi yang panjang kekuatan dan kedudukan kewangan yang mantap syarikat induknya ABG , bergantung kepada kualiti pelaburan , kekuatan prestasi dan kedudukan kewangan yang kukuh , Bank telah menikmati reputasi pasaran yang membanggakan kerana kecairan jangka pendek utama pengurus untuk pelabur institusi . Sumber-sumber dan keupayaan yang ada pada Bank menjamin kejayaan dalam melaksanakan strategi tegas .





Citi Islamic Investment Bank E.C
Citi Islamic Investment Bank 
P.O. Box 548,
Manama, Bahrain

Tel.: 00973-17 588 330
Fax: 00973-17 588 512
Citi Islamic Investment Bank E.C. (" CIIB ") telah diperbadankan pada bulan Julai 1996 di Bahrain, sebagai anak syarikat 100 % milik Citicorp Banking Corporation . CIIB beroperasi sebagai kenderaan Perbankan Islam berdedikasi Citi dan meneruskan peranan perintis dan inovatif yang Citi telah bermain dalam industri selama hampir 25 tahun , melalui tingkap Kewangan Islam dalam Citi .

Perniagaan perbankan Islam teras Citi Bank Pelaburan Islam telah menjadi asal , penstrukturan dan pengedaran urus niaga Islam perbankan dalam pembiayaan perdagangan , pembiayaan perdagangan berstruktur , pajakan , pengurusan dana dan sekuriti Islam. Penerbit dari banyak negara termasuk Brazil, Korea , Turki , Mesir , Mexico , Afrika Selatan, Pakistan , India, dan Bangladesh telah diperkenalkan untuk pasaran perbankan Islam . CIIB telah mencapai perolehan tahunan beberapa bilion Dolar Amerika dalam aset oleh Islam berstruktur dengan melukis kepada pengetahuannya mengenai pasaran perbankan Islam , hubungan pelabur yang kukuh dan kehadiran global Citi . Melangkah ke hadapan, dengan rekod prestasi yang terbukti , reputasi untuk inovasi produk dan Francais global yang lebih kukuh daripada Citi, CIIB kekal pada kedudukan yang unik untuk berkhidmat terbaik keperluan pelanggan Islam melalui alternatif pelaburan yang pelbagai. Syariah Lembaga Bank terdiri terkenal Syariah ulama reputasi antarabangsa yang membawa kepakaran Syariah yang terbaik untuk CIIB ; ahli-ahli Syariah Lembaga ialah:

- Dr.Nazih Hammad (Presiden)
- Dr.Mohammed Eid Elgari
- Sheikh Nizam M. Yaquby

CIIB juga bekerjasama rapat dengan bank-bank Islam yang lain untuk membangunkan pelbagai produk Islam yang menarik bagi pelabur yang luas. Produk-produk ini akan menggabungkan pengetahuan , teknologi dan pengalaman Citi dari pelbagai pasaran manakala mematuhi prinsip-prinsip Syariah . Dengan ini, kami berharap untuk menyampaikan nilai yang berterusan untuk para pelanggan kami dan menambah wawasan para Perbankan Islam.


Bank Alkhair, B.S.C. (C)

P.O Box 31700
Building No. 2304. Road 2830, Block 0428,
Al Seef District, Manama, Kingdom of Bahrain
Tel: +973 17 566 000
Fax: +973 17 566 001

Ditubuhkan pada tahun 2004 dan beribu pejabat di Bahrain, Bank Alkhair adalah bank borong Islam, dengan kehadiran antarabangsa di Arab Saudi, Malaysia dan Turki. Bank Alkhair bertujuan untuk menyampaikan nilai yang luar biasa kepada pelanggan dan pemegang saham menerusi tumpuan kepada inovasi, profesionalisme dan integriti - nilai-nilai yang dikongsi yang mendorong usaha Bank untuk menjadi pembekal terkemuka dunia bagi perkhidmatan kewangan yang mematuhi Syariah.

Bank Alkhair telah menyelesaikan beberapa urus niaga penting sejak penubuhannya, termasuk penubuhan t'azur, sebuah syarikat Takaful serantau dan pemerolehan Bahrain Syarikat Pembiayaan, yang tertua dan salah satu daripada pertukaran asing dan kiriman wang rumah utama dalam GCC.

Bahrain Islamic Bank Zakat


Zakat di Bahrain adalah satu bentuk pemberian persepuluhan Islam. Zakat juga menjadi perhatian besar apabila ia datang kepada kewangan Syariah dan Perbankan Syariah kerana sekurang-kurangnya dua daripada empat sekolah perundangan Syariah memerlukan sebahagian daripada bayaran zakat pergi kepada mereka "berjuang di jalan Allah." 

Kedua-dua sekolah-sekolah lain perundangan sama ada permit zakat untuk pergi ke destinasi tersebut atau mengesyorkan ia sebagai salah satu kategori yang dibenarkan.
Tidak ada petunjuk dalam artikel berkaitan di sini di mana dana zakat Bahrain Islamic Bank diketuai. Ini semua sebahagian daripada masalah yang wujud untuk Kewangan Syariah dan Perbankan, iaitu kekurangan ketelusan dan penzahiran.

Dana Waqf


Dana Waqf telah ditubuhkan pada November 2006 di bawah naungan Bank Pusat Bahrain (CBB) dengan kerjasama Institusi Kewangan Islam (IFI) di Bahrain. Antara IFI pengasas adalah Arcapita Bank, Bahrain Islamic Bank, Kuwait Finance House (Bahrain), AlBaraka Banking Group, Unicorn Investment Bank, ABC Islamic Bank, Shamil Bank (kini Ithmaar Bank) dan Teluk Finance House. Institusi anggota membuat sumbangan satu kali untuk corpus Dana Waqf ini yang dilaburkan dalam instrumen pasaran wang Islam dan pulangan yang digunakan untuk membiayai inisiatif Dana. Inisiatif-inisiatif ini dilaksanakan melalui organisasi rakan kongsi.




Tiada ulasan:

Catat Ulasan