Khamis, 15 Mei 2014


INSTITUSI PERBANKAN ISLAM DI BAHRAIN



Perbankan Islam adalah satu bentuk perbankan berasaskan prinsip Islam. Pada asasnya, dalam perbankan Islam ia tidak dibenarkan untuk membayar dan menerima faedah tetapi ia berdasarkan perkongsian keuntungan. Bank-bank Islam memberi tumpuan kepada menjana pulangan pelaburan melalui alat pelaburan yang Syariah Syariah.

Ia adalah misi kami untuk mengambil perbankan dan kewangan Islam ke tahap yang baru melalui tumpuan tidak berbelah bahagi kepada inovasi dan keinginan untuk menyampaikan kecemerlangan dalam segala yang kita termasuk pembangunan dan tawaran pelbagai dan bersepadu produk dan perkhidmatan yang berada dalam harmoni dengan prinsip-prinsip syariah.

Kemajuan dan pertumbuhan dalam Majlis Kerjasama Teluk ( GCC) ekonomi dan lain-lain di dalam pelaburan kami Sokongan; dan kenderaan pembiayaan perbankan Islam dan seluruh dunia. Misi kami dan komitmen kami disokong oleh kedudukan kewangan yang kukuh dan warisan yang panjang dan terbukti kebijaksanaan, integriti dan kepimpinan yang berasaskan pemikiran .

Perbankan Islam merujuk kepada satu sistem perbankan, yang selaras dengan undang-undang Islam, juga dikenali sebagai undang-undang Syariah dan dipandu oleh ekonomi Islam. Khususnya, undang-undang Islam melarang pembayaran dan pemungutan faedah, juga biasanya dipanggil riba ( riba) . Hujah utama terhadap kepentingan adalah bahawa wang tidak digunakan sebagai satu komoditi yang boleh digunakan untuk membuat keuntungan tetapi ia perlu memperoleh barangan dan perkhidmatan sahaja, tidak pada kawalan wang itu sendiri.

Ekonomi Islam adalah berdasarkan kepada ciri-ciri tertentu, yang paling penting adalah seperti berikut:

1.      Ia adalah fahaman berasaskan Syariah Islam membolehkan semua aktiviti ekonomi dalam rangka melindungi kepentingan awam.
2.      Ia adalah realistik: peraturan Islam memenuhi semua keperluan kehidupan sebenar. Sebab itu kita mendapati bahawa Syariah Islam tidak melarang transaksi kecuali yang melibatkan ketidakadilan. Melainkan terdapat peruntukan nyata yang menegahnya , dan selagi ia memenuhi kepentingan rakyat dan memenuhi keperluan hidup yang realistik , setiap transaksi adalah sah.
3.      Ia adalah berasaskan etika, Manusia boleh membuat keuntungan daripada menjalankan perniagaan. Walau bagaimanapun, apabila perniagaan ini berjalan terhadap etika Islam dan moral, ia diharamkan. Di samping itu, untuk pelaburan yqng sah, salah satu keperluan yang paling penting ialah hasilnya mesti memenuhi realiti urus niaga pelaburan dan ia membolehkan Institusi Kewangan Islam ( IFI ) menyatakan apa yang menjangka untuk membuat keuntungan.

Walau bagaimanapun, ini tidak dapat ditentukan sebagai kepastian atau salah satu yang boleh dilakukan dalam diri, atau menanggung apa-apa kerugian yang dialami .


Kewangan Islam di Bahrain
Dalam tahun-tahun kebelakangan ini, Bahrain cepat menjadi peneraju global dalam kewangan Islam yang bermain tuan rumah kepada kepekatan terbesar institusi kewangan Islam di Timur Tengah. Pada masa ini, terdapat 7 syarikat insurans Islam (Takaful) dan 2 syarikat Re-Takaful beroperasi di United . Di samping itu, Bahrain adalah di barisan hadapan dalam pasaran bagi sekuriti Islam, termasuk kerajaan jangka pendek serta sekuriti pajakan. Bank Negara telah memainkan peranan utama dalam pengenalan produk-produk inovatif.

Pertumbuhan perbankan Islam khususnya telah luar biasa, dengan jumlah aset dalam segmen ini melompat dari AS $ 1.9 bilion pada 2000 kepada US $ 25.4 bilion pada Ogos 2012, peningkatan sebanyak lebih 12 kali. Bahagian pasaran bank-bank Islam sepadan meningkat daripada 1.8 % daripada jumlah aset perbankan pada tahun 2000 kepada 13.3% pada bulan Ogos 2012. Bank-bank Islam menyediakan pelbagai produk, termasuk Murabaha, Ijara, mudaraba, Musharaka, Al Salam dan Istitsna'a, terhad dan akaun tidak terhad pelaburan, bersindiket dan struktur lain yang digunakan dalam kewangan konvensional yang  sewajarnya diubahsuai demi untuk mematuhi prinsip-prinsip Syariah .

Bank Negara Bahrain telah berhemat dan melaporkan rangka kerja yang menyeluruh, khusus untuk konsep dan keperluan perbankan dan insurans Islam tertentu. Rulebook bagi bank-bank Islam meliputi bidang-bidang seperti keperluan pelesenan , kecukupan modal, pengurusan risiko, kelakuan perniagaan , jenayah kewangan dan keperluan pendedahan / laporan. Begitu juga, rulebook insurans menangani ciri-ciri khusus firma takaful dan takaful semula. Kedua-dua rulebooks adalah rangka kerja kawal selia yang komprehensif pertama yang diuruskan dengan industri kewangan Islam.

Selain institusi kewangan Islam banyak yang bergerak di sektor kewangan \, Bahrain juga menjadi tuan rumah kepada beberapa organisasi penting kepada pembangunan kewangan Islam, termasuk: i) Pertubuhan Perakaunan dan Pengauditan bagi Institusi Kewangan Islam (' AAOIFI '); ii) Kecairan Pusat Pengurusan (' LMC '); iii) Pasaran Kewangan Islam Antarabangsa (' IIFM '), iv ) dan Agensi Rating Islam Antarabangsa (' IIRA ') dan v ) Biro Shariya Kajian.

Bank Negara Bahrain telah juga telah menubuhkan satu dana khas untuk membiayai penyelidikan , pendidikan dan latihan dalam bidang kewangan Islam ( Dana Waqf ); dan aktif dalam bekerjasama dengan industri dan pihak berkepentingan dalam membangunkan standard industri dan penyeragaman amalan pasaran.




Bahrain Dikenalpasti  Sebagai Negara Ekonomi Syariah Termaju Kedua Di Dunia

Thomson Reuters baru-baru ini mengumumkan penemuan terbarunya tentang negara dengan perkembangan ekonomi syariah paling baik di dunia. Pernyataan ini diumumkan pada malam menjelang Islamic Banking Conference in Bahrain. Penelitian ini merupakan kerjasama Thomson Retuters dan Islamic Corporation for The Development of the Private Sector (ICD) yang merupakan anak syarikat Islamic Development Bank (IDB).

ICD bersama Thomson Reuters mengukur 5 komponen kunci iaitu perkembangan kuantitatif, pemerintah, sosial, pengetahuan dan kesedaran masyarakat. Berdasarkan pengukuran lima komponen kunci tersebut, fakta menunjukkan bahwa Bahrain merupakan negara dengan sektor kewangan syariah termaju no-2 setelah Malaysia dengan jumlah aset kewangan syariah sejumlah 47 Miliar USD. Sedangkan Arab Saudi menjadi negara No.3 yang termaju sektor kewangan syariahnya setelah Bahrain.

Bahrain memiliki landskap pendidikan ekonomi syariah terbaik kedua dunia. Sebanyak 23 institusi menawarkan program pendidikan ekonomi syariah baik ijazah sarjana dan latihan-latihan singkat. Di bidang penelitian, Bahrain telah memiliki 17 jurnal ekonomi syariah yang telah dipublikasikan dalam waktu tiga tahun terakhir. Bahrain juga memiliki pemerintah yang mendukung perkembangan industri ekonomi syariah dengan adanya kerangka regulasi komprehensif yang mencakup semua aspek kewangan syariah. Selain itu sebanyak 53 pakar kewangan syariah menetap di Bahrain.

Industri kewangan syariah di Bahrain juga dinilai baik karena memiliki pentadbiran korporat serta tanggungjawab sosial yang baik. Pada tahun lalu Bahrain telah menggelar lima seminar dan lima persidangan ekonomi syariah. 

Sumber:
 http://www.dakwatuna.com/2013/12/20/43636/bahrain-diidentifikasi-sebagai-negara-dengan-ekonomi-syariah-termaju-kedua-di-dunia/#ixzz30CGNqdO4 
Follow us:
 @dakwatuna on Twitter | dakwatunacom on Facebook



INSTITUSI PERBANKAN DI BAHRAIN
Sistem perbankan Bahrain terdiri daripada kedua-dua bank konvensional dan Islam. Ini merupakan komponen terbesar dalam sistem kewangan yang menyumbang lebih 85 % daripada jumlah aset kewangan. Segmen konvensional termasuklah 23 bank runcit , 69 bank borong, 2 bank khusus serta 36 pejabat perwakilan bank di luar negara. Segmen Islam, yang menawarkan pelbagai produk dan perkhidmatan yang mematuhi Syariah termasuk 6 bank runcit dan 18 bank borong.

Sektor perbankan telah memainkan peranan penting dalam kemunculan Bahrain sebagai pusat kewangan utama di rantau ini. Pada Disember 2006, aset sektor perbankan berjumlah lebih AS $ 180 bilion, lebih daripada dua belas kali setiap tahun Keluaran Dalam Negara Kasar.

Pertumbuhan industri ini telah disokong oleh ekonomi pasaran terbuka; dasar makro -ekonomi dan fiskal yang stabil dan berhemat; rangka kerja kawal selia yang berwibawa selaras dengan standard antarabangsa; dan tenaga kerja tempatan yang terutama yang kukuh dan berkelayakan . Semua faktor-faktor ini telah digabungkan untuk mengukuhkan kedudukan Bahrain sebagai hab perbankan serantau, berjaya menarik organisasi perbankan asing yang banyak untuk mewujudkan kehadiran fizikal di negara ini.


Pertumbuhan baru-baru dalam sektor itu telah disokong oleh industri minyak dan kenaikan sama pada kecairan. Bank-bank itu memainkan peranan penting dalam melabur semula pendapatan minyak lebihan dan juga berkhidmat dalam pembiayaan dalam segmen ekonomi yang lain .


Tiada ulasan:

Catat Ulasan