Khamis, 15 Mei 2014


SEJARAH BAHRAIN
ASAL USUL NEGARA BAHRAIN
·                     Bahrain (Arab: مملكة البحرين) ialah sebuah negara yang tidak mempunyai sempadan. Lokasi Bahrain sebagai sebuah negara pulau diTeluk Parsi (Timur Tengah). Jiran Bahrain, Arab Saudi terletak disebelah barat dan disambungkan ke Bahrain menerusi Tambak Raja Fahd (dibuka secara rasmi pada 25 November 1986), dan Qatar di sebelah selatan menyeberangi Teluk Parsi.

MENGENAI BAHRAIN
Bahrain merupakan kerajaan Islam yang berada di tengah- tengah teluk Arab sebelah timur pantai barat Saudi Arabia atau di lepas pantai barat teluk Persia. Kerajaan Bahrain terdiri dari 36 pulau dengan luas keseluruhannya hanya seluas 711.9 km2,lebih kecil jika dibandingkan dengan keluasan propinsi DKI Jakarta (740,29 km2). Pulau terbesarnya adalah Pulau Bahrain (berukuran 18 km X 55 km). Dengan luasnya itu Bahrain menjadi Negara dengan wilayah paling kecil di kawasan Arabia.

Bahrain Beribu kota di Manama, Negara ini pada awalnya berbentuk Ke-Emiran dan dipimpin oleh seorang Emir, namun sejak tahun 2002 telah menjadi menjadi sebuah Kerajaan yang diperintah oleh keluarga kerajaan dari dinasti Al-Khalifa. Saat ini Bahrain dipimpin oleh King Hamad bin Issa Al-Khalifa.



Bahrain berhubung  ke Saudi Arabia di daratan utama semenanjung Arabia dengan jalan tol lintas laut bernama King Fahd Causeway diresmikan tahun 1986 dan merupakan causeway terpanjang di dunia. 

Arab bermakna “dua laut” merujuk kepada sumber air panas tawar yang menyembur dari bawah permukaan laut yang asin, kawasan sekitar lokasi itu sangat popular bagi para penyelam mutiara dan menjadi salah satu tujuan wisata. Peradaban di Bahrain sudah dimulai sejak 5000 tahun lalu di zaman Sumeria Kuno, pendiri peradaban besar di kawasan Timur Tengah yang disebut sebagai Dilmun, Tanah Sakral bagi Kehidupan. Disebut sebut dalam legenda sebagai pulau surga.Hal ini demikian kerana tiada penduduk yang mati akibat penyakit berjangkit.  Pada masa berlimpahnya sumber air tawar menjadikan Bahrain sebagai kawasan perdagangan terpenting antara lembah Indus, Mesopotamia dan semenanjung Arabia.

Sama seperti Negara Negara tetangganya di Arabia, Bahrain saat ini  menjadi sebuah negara yang moden dengan gedung pencakar langit dan bangunan bangunan mengagumkan bertaburan di seantero negeri pulau itu. Termasuk bangunan bangunan masjid yang  tersergam indah.  Salah satunya adalah masjid Agung Al-Fateh ini yang merupakan masjid Nasional Bahrain. Dalam dunia olahraga otomotif, Bahrain menjadi salah satu tuan rumah bagi penyelenggaraan seri Gran Prix Formula-1 di Bahrain Interational Circuit.

SEJARAH ISLAM DI BAHRAIN




Bahrain merupakan kawasan pertama di luar semenanjung Arabia yang menerima Islam. Sebelum kedatangan islam ke kepulauan ini, rakyat Bahrain merupakan para penyembah berhala. Nama Bahrainsendiri pada ketika itu dikenali dengan nama Pulau Awal, nama yang diambil dari nama berhala suku Wael. Islam masuk ke Bahrain semasa riwayat hidup baginda Rasullah S.A.W. Adalah  Al-Ala’a Al-Hadhrami yang membawa surat ajakan ber-Islam dari Rasulullah S.A.W tiba di Bahrain pada tahun ke lapan hijirah. Al-Hadhrami menyampaikan surat baginda Rasullah kepada Raja Bahrain, Al-Mundhir ibnu Sawa. Setelah bermusyawarah  dengan para suku yang ada Raja memutuskan menerima ajakan Rasullah untuk memeluk Islam.

Seiring dengan kewafatan Rasullah S.A.W dan 30 tahun masa kekuasaan kHULAFA Rasyidin (Khalifah Abu Bakar R.A., Khalifah Umar R.A. Khalifah Usman R.A.,.dan Khalifah Ali R.A. Bahrain menjadi  sebahagian dari wilayah Kerajaan Umayah dan  Kerajaan Abasiah. Dari abad ke 7 hingga abad ke 13 Bahrain menjadi perhentian utama perdagangan antara Iraq dan benua India. Sebagai pengeluar utama mutiara, Bahrain terkenal sebagai pngeluar ekonomi utama ketika itu.
 Portugis juga pernah menguasai kepulauan Bahrain selama 80 tahun pada ke lima belas. Para penakluk, pedagang,  kelompok agama yang ekstrim hingga para tentara bayaran pernah menjelajah di negeri pulau ini untuk mencari  harta karun Bahrain.


Tiada ulasan:

Catat Ulasan