Khamis, 15 Mei 2014


INSTITUSI EKONOMI DI BAHRAIN





Bahrain mempunyai ekonomi terbuka. Mata wang Bahrain ialah unit mata wang kedua tertinggi bernilai dalam dunia. Sejak abad ke-20, Bahrain telah banyak melabur dalam sektor perbankan dan pelancongan. Modal negara, Manama adalah rumah bagi banyak struktur kewangan besar. Industri kewangan Bahrain adalah sangat maju dan Berjaya. Pada tahun 2008, Bahrain dinamakan pusat paling pesat berkembang kewangannya oleh City of Global Indeks Pusat Kewangan London. Perkhidmatan perbankan dan kewangan sektor Bahrain, terutamanya perbankan Islam, telah mendapat manfaat daripada ledakan serantau didorong oleh permintaan minyak. Pengeluaran petroleum adalah produk yang paling dieksport Bahrain, menyumbang 60% daripada perolehan eksport, 70% daripada hasil kerajaan, dan 11% daripada KDNK. Pengeluaran Aluminium adalah produk kedua yang dieksport, diikuti oleh kewangan dan pembinaan bahan-bahan. Menurut Indeks 2011 Kebebasan Ekonomi, Bahrain mempunyai ekonomi paling bebas di rantau Timur Tengah dan Afrika Utara dan merupakan ekonomi paling bebas ke-10 di dunia. Indeks alternatif, diterbitkan oleh Institut Fraser, meletakkan Bahrain di tempat ke-44 terikat dengan 7 negara-negara lain. Bahrain telah diiktiraf oleh Bank Dunia sebagai ekonomi berpendapatan tinggi. 

Imbangan Pembayaran
Imbangan akaun semasa Bahrain dicirikan oleh lebihan dalam perdagangan barangan dan perkhidmatan antarabangsa,  yang diambil kira oleh tenaga kerja yang besar di negara ini yang menghantar pulang sebahagian daripada pendapatan mereka. Pada tahun 2003 dan 2004, imbangan pembayaran prestasi lebih bertambah baik kerana kenaikan harga minyak dan peningkatan perolehan daripada sektor perkhidmatan. Hasilnya, imbangan akaun semasa mencatatkan lebihan sebanyak US $ 219 juta pada tahun 2003 dan lebihan sebanyak AS $ 442 juta dalam tahun 2004, berbanding dengan AS $ 35 juta pada tahun 2002. Rizab antarabangsa kasar Bahrain meningkat dengan ketara pada tahun 2004 kepada AS $ 1.6 bilion , berbanding dengan AS $ 1.4 bilion dalam tempoh tiga tahun lepas (3000-3010).

Kepelbagaian Ekonomi
Walaupun KDNK per kapita semasa menyusut sebanyak 2.4% pada tahun 1980-an, ia bangkit semula untuk peningkatan sebanyak 36% dalam tahun 1990-an sebagai hasil daripada inisiatif untuk berjaya. Bahrain segera membentuk liberalisasi ekonomi adalah kerana keperluan untuk mempelbagaikan ekonomi yang jauh daripada bekalan minyak yang terhad. Tidak seperti negara-negara jiran Teluk Parsi, Bahrain mempunyai kekayaan minyak dan ekonomi telah berkembang ke perbankan, industri berat, runcit dan pelancongan. United merupakan pusat perbankan utama Teluk Parsi dan pusat kewangan Islam, yang mana telah dirangka oleh rangka kerja pengawalseliaan yang kukuh untuk industri. Menurut Sistem Kewangan Kestabilan Penilaian Tabung Kewangan Antarabangsa persekitaran kewangan peraturan Bahrain, yang diterbitkan pada 6 Mac 2006, mendapati:

1.      Sistem kewangan adalah untuk mencapai prestasi yang kukuh di bawah suatu keadaan yang menggalakkan, dan mungkin kekal sebagai penyumbang utama kepada peningkatan keseluruhan. Risiko utama berpunca daripada potensi terlalu panas di negara-negara di rantau ini, tetapi sistem perlu berdaya tahan kepada kejutan.
2.      Peraturan berhemat adalah moden dan menyeluruh, dan pengawasan biasanya berkesan, terutamanya dalam sektor perbankan yang dominan. Penyeliaan perlu berkembang selaras dengan peraturan-peraturan baru demi untuk bersaing dengan peningkatan kecanggihan institusi kewangan.
3.      Pengembangan sektor Islam, pembangunan kewangan perumahan, dan peningkatan pasaran sekuriti adalah penting untuk peningkatan masa depan sistem kewangan. Sektor perbankan dan insurans akhirnya akan menjalani penyatuan.

Pada tahun 2005 , Bahrain menandatangani Perjanjian Perdagangan Bebas AS- Bahrain , yang telah menjadi negara Teluk Parsi yang pertama untuk menandatangani perjanjian perdagangan dua hala dengan Amerika Syarikat. Satu program penswastaan ​​besar-besaran sedang dijalankan untuk menjual aset utama kerajaan: utiliti, bank-bank , perkhidmatan kewangan, telekomunikasi dan telah bermula di bawah kawalan sektor swasta.

Dari rentetan itu , kedudukan ekonomi telah semakin bertambah baik untuk mengeksploitasi hasil tambahan yang dihasilkan di rantau ini, dan sangat berterima kasih kepada harga minyak yang berterusan sejak tahun 2002. Pada bulan Januari 2006, Bangsa-Bangsa Bersatu Suruhanjaya Ekonomi dan Sosial bagi Asia Barat dinamakan Bahrain sebagai ekonomi yang paling pesat berkembang di di dunia Arab.

Antara tahun 1981 dan 1993 , perbelanjaan Bahrain Kerajaan meningkat sebanyak 64 %. Pada masa yang sama, hasil kerajaan terus bergantung kepada industri minyak dan meningkat hanya 4%. Bahrain telah menerima sokongan dan projek belanjawan geran yang ketara dari Arab Saudi , Kuwait dan Emiriyah Arab Bersatu.

Kerajaan telah menggunakan hasil minyak sederhana untuk membina infrastruktur maju dalam pengangkutan dan telekomunikasi. Bahrain adalah sebuah pusat kewangan dan perniagaan serantau. Pelancongan negara, terutamanya dari rantau ini, telah membuktikan satu lagi sumber penting pendapatan.

Bahrain telah mendapat manfaat daripada ledakan minyak sejak tahun 2001, dengan pertumbuhan ekonomi sebanyak 5.5%. Ia telah berjaya menarik pelaburan dari Teluk Parsi yang menyatakan sebahagiannya kerana ia menggunakan hasil ledakan 80-an 1970-an-awal untuk melabur dalam pembangunan infrastruktur dan projek-projek lain untuk meningkatkan taraf hidup; kesihatan, pendidikan, perumahan, bekalan elektrik, air dan jalan raya.

Kejayaan usahawan seperti Grand Prix Bahrain telah menimbulkan profil antarabangsa United , dan digabungkan dengan ledakan dalam perbankan Islam, yang telah menggalakkan syarikat penerbangan utama untuk menyambung semula perkhidmatan ke negara ini. Lufthansa mengumumkan pada 14 Mac 2006 bahawa ia akan menjadualkan tiga penerbangan seminggu untuk Manama dari Frankfurt.

Sebahagian daripada usaha untuk membina sebuah ekonomi yang moden, Bahrain telah memulakan satu siri reformasi buruh di bawah Menteri Buruh Majeed Al Alawi untuk membawa buruh ke dalam talian dengan standard. Bahrain telah bercadang untuk memperluaskan industri berteknologi tinggi, melabur dalam penyelidikan dan pembangunan, dan mengukuhkan daya saing dalam ekonomi global. 

Pada tahun 2006 , telah diumumkan bahawa Bahrain Sains dan Teknologi Park, salah satu inisiatif Kuwait Finance House Bahrain akan mencerminkan usaha untuk mewujudkan ekonomi yang pelbagai, menyediakan pekerjaan berkualiti tinggi bagi penduduk tempatan dan tenaga kerja antarabangsa, menyediakan tempat bagi inovatif dan berdaya cipta. Pada tahun 2009 telah diumumkan bahawa Kerajaan Bahrain akan membangunkan tanah sebelah Bahrain International Circuit. 

Projek ini diuruskan oleh @ Bahrain, hasil dari gabungan bertaraf dunia kemudahan termasuk state-of -the-art pameran dan kemudahan konvensyen, pilihan penginapan hotel yang terdiri daripada pasaran mewah, sebuah arena tertutup serbaguna, kelab automotif dan kemudahan kejuruteraan, peruncitan dan istirehat pertubuhan, pusat berteknologi tainment (teknologi berinteraksi dengan hiburan) , sebuah institut penyelidikan, taman teknologi dan memberi tumpuan kepada pendidikan dan latihan. 

@ Bahrain adalah sebahagian daripada kumpulan Mumtalakat syarikat dan akan berbakti lebih daripada 1 juta meter persegi perniagaan, hiburan dan ruang pendidikan dengan nilai yang melebihi $ 2bn (BD 850 juta ), ini akan menjadikannya salah satu daripada projek-projek pelaburan terbesar di Bahrain dalam tempoh lima tahun yang lalu.


Pelaburan
Permodalan pasaran saham syarikat tersenarai di Bahrain bernilai $ 21,176 juta pada tahun 2008 oleh Bank Dunia. Bahrain secara umumnya adalah sebuah negara yang terbuka dan mewujudkan ekonomi yang unik serta berkembang pesat dan terbuka untuk  mewujudkan kemajuan dalam perniagaan.

Industri hidrokarbon
Petroleum dan gas asli, satu-satunya sumber semula jadi yang penting di Bahrain. Oleh kerana rizab terhad, Bahrain telah berusaha untuk mempelbagaikan ekonominya sepanjang dekad yang lalu. Bahrain telah menstabilkan pengeluaran minyak pada kira-kira 40,000 tong ( 6,400 m³ ) sehari, dan rizab dijangka dapat bertahan 10 hingga 15 tahun . Kilang penapisan Bahrain, Petroleum Company telah dibina pada tahun 1935 , mempunyai kapasiti kira-kira 250,000 tong (40,000 m³ ) sehari, dan ianya adalah yang pertama di Teluk Parsi. Selepas menjual 60% daripada kilang penapisan ini yang dimiliki negara Bahrain National Oil Company pada tahun 1980, Caltex, sebuah syarikat Amerika Syarikat, kini memiliki 40%. Arab Saudi menyediakan sebahagian besar bahan mentah untuk operasi kilang penapisan melalui saluran paip. Bahrain juga menerima sebahagian besar daripada pengeluaran bersih dan hasil daripada Abu Saafa, minyak luar pesisir Arab Saudi.

Bahrain Syarikat Gas Nasional mengendalikan loji pencairan gas yang menggunakan paip gas secara langsung daripada lapangan minyak Bahrain. Rizab gas harus melepasi kira-kira 50 tahun pada kadar semasa penggunaan. Teluk Petrochemical Industries Syarikat ( GPIC ) adalah usaha bersama industri petrokimia Kuwait, Saudi Basic Industries Corporation, dan Kerajaan Bahrain. Kilang, siap pada tahun 1985, yang menghasilkan ammonia, metanol dan urea untuk eksport.

Industri-industri lain Bahrain termasuk Aluminium, Bahrain telah mengendalikan peleburan aluminium yang terbesar di dunia dengan pengeluaran tahunan kira-kira 525,000 tan - dan metrik kilang-kilang yang berkaitan, seperti Aluminium Penyemperitan Syarikat dan Teluk Aluminium Rolling Mill Syarikat ( GARMCO ) [ 4 ]. Dam yang lain pula, termasuklah Besi dan Keluli Syarikat bijih besi pelletizing (4 juta tan setiap tahun) dan pembinaan kapal dan pembaikan meter.

Pembangunan Bahrain sebagai pusat kewangan utama telah berusaha mempelbagaikan Institusi kewangan antarabangsa yang beroperasi di Bahrain, kedua-dua luar pesisir dan daratan. Pada tahun 2001, bank pusat Bahrain telah mengeluarkan 15 lesen baru. Lebih daripada 100 unit perbankan luar pesisir dan pejabat perwakilan terletak di Bahrain, dan juga 65 firma Amerika. Lapangan terbang antarabangsa Bahrain di Teluk Parsi , berkhidmat 22 penerbangan. pelabuhan  moden telah menawarkan sambungan penghantaran kargo dan kerap ke Amerika Syarikat, Eropah, dan Timur Jauh. Syarikat Bahrain Diiktiraf di peringkat antarabangsa termasuk Investcorp, firma modal teroka dikreditkan dengan memulihkan nasib Gucci.

Ekonomi - Gambaran Keseluruhan
Bahrain mempunyai banyak institusi kewangan besar dan dikenali sebagai modal perniagaan di Teluk. Dengan komunikasi dan pengangkutan kemudahan yang sangat maju, Bahrain adalah rumah kepada banyak syarikat-syarikat multinasional dengan perniagaan di Teluk Parsi. Sebahagian besar daripada eksport terdiri daripada produk petroleum yang dibuat daripada bahan mentah yang diimport. Bahrain juga mempunyai pengeluaran aluminium yang ketara. Pembinaan meneruskan beberapa projek perindustrian utama. Pengangguran, terutama di kalangan golongan muda, dan kekurangan kedua-dua minyak dan sumber air bawah tanah merupakan masalah ekonomi yang utama jangka panjang.

Cukai
Cukai dan undang-undang import sama ada berkaitan dengan syarikat-syarikat Bahrain mahupun negara asing, dan pelabur asing mesti mematuhi keperluan yang sama dalam undang-undang firma tempatan.

Syarikat minyak dan gas dikenakan cukai 46 peratus ke atas pendapatan yang diperolehi daripada jualan hidrokarbon dan produk derivatif. Tiada cukai pendapatan peribadi di Bahrain.

Majikan dan pekerja perlu membayar caruman insurans sosial seperti berikut:

(1) bagi tua, hilang upaya dan masih hidup perlindungan: untuk pekerja Bahrain , majikan membayar 10 % daripada gaji ditambah elaun tetap , pekerja membayar 5 % ditambah elaun tetap; untuk kakitangan bukan Bahrain , majikan membayar 3 % daripada gaji ditambah elaun tetap ( maka yang berhak hanya untuk manfaat kecederaan pekerjaan) .
(2) bagi insurans pengangguran: sejak 1 Jun 2007, semua gaji adalah tertakluk kepada cukai 2 %, dibayar untuk sama rata oleh majikan dan pekerja, yang terpakai kepada kedua-dua warga dan bukan warganegara dan ditambah dengan sumbangan kerajaan sebanyak 1% . Ini menjadikan Bahrain untuk melaksanakan skim UI.


Dana Waqf
Dana Waqf telah ditubuhkan pada November 2006 di bawah naungan Bank Pusat Bahrain (CBB) dengan kerjasama Institusi Kewangan Islam (IFI) di Bahrain. Antara IFI pengasasnya adalah Arcapita Bank, Bahrain Islamic Bank, Kuwait Finance House (Bahrain), AlBaraka Banking Group, Unicorn Investment Bank, ABC Islamic Bank, Shamil Bank (kini Ithmaar Bank) dan Gulf Finance House. Institusi anggota membuat sumbangan satu kali untuk corpus Dana Waqf ini yang dilaburkan dalam instrumen pasaran wang Islam dan pulangan yang digunakan untuk membiayai inisiatif Dana. Inisiatif-inisiatif ini dilaksanakan melalui organisasi rakan kongsi.

Dana Bersama
Bahrain adalah tuan rumah kepada industri dana bersama yang berkembang maju. Dana pertama bersama di luar negara mula dipasarkan di Bahrain tahun 1980-an , dan pertama Bahrain skim itu bermastautin telah dilancarkan pada tahun 1984.

Yang pertama Kolektif Pelaburan Skim peraturan yang telah diterbitkan oleh CBB pada tahun 1992 dan kemudiannya dirombak pada bulan Jun 2007, apabila Modul CIU dalam CBB Rulebook Jumlah dagangan 6 dikeluarkan. Peraturan ini telah dirombak lagi dan dikeluarkan dalam Jilid berasingan CBB Rulebook (Jilid 7). Volum baru menyediakan kaedah-kaedah komprehensif dan peraturan-peraturan yang berkaitan dengan kebenaran / pendaftaran dan penyeliaan dana bersama bermastautin dan / atau ditawarkan untuk pemasaran di Bahrain.

Pada akhir Jun 2012, bilangan dana bersama adalah sebanyak 2795 dana , yang mana 121 adalah dana Bahrain bermastautin, berbanding dengan 2819 dana sehingga Jun 2011 . Bilangan dana yang mematuhi Syariah terdiri dari 101 pada Jun 2012.

Nilai aset bersih ( NAV) dana tersebut berjumlah AS $ 9.2 bilion pada akhir Mac 2012 , menunjukkan peningkatan sebanyak 2% berbanding dengan AS $ 9 bilion pada tahun sebelumnya . Daripada jumlah NAB, AS $ 5680000000 dilaburkan dalam dana yang ditubuhkan dalam negara, dan AS $ 2.2 bilion dalam dana yang mematuhi syariah.



Tiada ulasan:

Catat Ulasan