Khamis, 15 Mei 2014


INSTITUSI PENDIDIKAN DI BAHRAIN


Maklumat Umum
Sekolah-sekolah Quran ( Kuttab ) adalah satu-satunya bentuk pendidikan di Bahrain pada awal abad ini. Mereka adalah sekolah-sekolah tradisional yang bertujuan untuk mengajar anak-anak dan remaja membaca Al-Quran.

Ramai orang Bahrain telah merasakan bahawa jenis pendidikan tidak memenuhi kecekapan akademik yang sepadan dengan semangat zaman . Selepas Perang Dunia Pertama, perkara yang telah berubah dan Bahrain menjadi terbuka secara meluas kepada kebangkitan barat moden. Perubahan dalam politik dan sosial telah berlaku di negara ini yang menyebabkan kebangkitan kesedaran sosial dan budaya di kalangan rakyat.

Oleh kerana semua ini, permintaan untuk institusi pendidikan moden berbeza daripada ( Kuttab ) telah muncul dari segi sistem , kurikulum dan objektif.

Sebelum tahun 1919, beberapa warga yang terkenal di Pulau Muharraq telah berbincang dan bersetuju untuk menubuhkan sebuah sekolah formal moden. Beberapa rakyat Diraja ( Shaikhs ) telah disahkan panggilan ini dan menyumbang untuk projek ini.

1919 menandakan permulaan sistem sekolah awam moden di Bahrain. Sekolah Al- Hidaya Al- Khalifia untuk kanak-kanak lelaki telah dibuka di hujung utara Muharraq. Jawatankuasa pertama Pendidikan terdiri daripada beberapa peniaga terkemuka dan telah dipengerusikan oleh Allahyarham Shaikh Abdulla bin Isa Al -Khalifa yang dikenali sebagai ' Menteri Pelajaran ' . Beliau juga bertanggungjawab bagi pengurusan sekolah Al- Hidaya .

Pada tahun 1926, Jawatankuasa Pendidikan telah membuka sekolah awam yang kedua untuk kanak-kanak lelaki di Manama.

Pada tahun 1928 sekolah awam pertama untuk perempuan dibuka di Muharraq.

 Disebabkan kewangan dan pentadbiran muka kesukaran oleh Jawatankuasa Pendidikan, sekolah-sekolah berada di bawah kawalan langsung kerajaan pada tahun 1930.



Ibn Al Hytham Islamic School 

Ibn Al Hytham Islamic School ditubuhkan pada tahun 1989 yang daripada 7 orang guru dan 200 pelajar di sebuah bangunan lama di Manama. Pada. Sekolah ini terkenal di kalangan semua masyarakat di Bahrain, terutamanya dengan Masyarakat India Muslim untuk menyediakan pendidikan yang berkualiti berasaskan nilai pada harga yang paling berpatutan. Ia adalah jelas daripada fakta bahawa ia mempunyai 2300 pelajar pada roll dengan fakulti yang kuat sebanyak 150 guru.

IHIS adalah salah sebuah sekolah yang terkenal dan mendapat kemasyhuran hari demi hari yang mana pengurusan sekolah bekerja keras dengan pasukan kakitangan yang berdedikasi dan ikhlas.IHIS hidup subur untuk berkhidmat kepada masyarakat India dalam bidang pendidikan di mana kecemerlangan adalah pilihan. IHIS mahu melahirkan pelajar yang berkualiti, apabila individu-individu mengambil tanggungjawab pada masa depan dan berusaha untuk menghapuskan kejahatan masyarakat iaitu rasuah, buta huruf, kemiskinan dan ketidakadilan dan lain-lain kerana mereka telah dilatih ke arah itu.

Agama adalah satu-satunya perlindungan untuk melindungi diri daripada kejahatan yang sedia ada dalam masyarakat, sekolah ini menyediakan Pendidikan Islam kepada pelajar-pelajar Islam manakala pelajar-pelajar bukan Islam diperuntukkan dengan pendidikan moral. Tujuannya adalah untuk membuat mereka sedar perbuatan mereka dalam kehidupan harian mereka yang memberi mereka satu latihan yang berkait masa depan dan keputusan mereka.

Sekolah ini telah mengekalkan rekod hasil lulus 100 % dalam peperiksaan lembaga dan prestasi pelajar bertambah baik dari tahun ke tahun. IHIS beralih ke bangunan sendiri yang baru dibina pada tahun 2007. Bangunan ini dilengkapi dengan semua kemudahan moden yang diperlukan untuk pendidikan iaitu luas ruangan kelas yang dinyalakan, perpustakaan, makmal komputer, fizik, kimia, biologi dan makmal matematik dan makmal audio visual dan lain-lain.


University of Bahrain

Universiti Bahrain telah ditubuhkan pada tahun 1986. Raja Bahrain juga Presiden Agung Universiti Bahrain. Tahun Akademik dibahagikan kepada dua semester (musim gugur dan musim bunga) dan sesi musim panas. Panjang setiap semester adalah 16 minggu. 

Matlamat: 

- Memupuk individu kedua-dua nilai-nilai Islam dan warisan Arab. Individu-individu seperti boleh mengambil bahagian secara berkesan dalam pembangunan negara mereka sendiri dan dunia Arab dan Islam pada umumnya. 
- Melindungi dan menyebarkan budaya Arab dan Islam, dan juga membangunkan kepentingan dalam budaya negara dan sejagat. 




Tiada ulasan:

Catat Ulasan