Khamis, 15 Mei 2014


INSTITUSI PELANCONGAN DI BAHRAIN

Manama City di Bahrain 
Bahrain terdiri daripada tiga puluh tiga pulau-pulau yang diletakkan dalam 707 batu persegi. Manama adalah ibu negara dan terletak di bahagian utara pulau utama. Iklim kering bandar membolehkan pelancong untuk melancong dan melihat rantau yang lebih baik dan melawat pelbagai daya tarikan yang mudah dihubungi.

Manama adalah dihubungkan dengan Lapangan Terbang Antarabangsa Bahrain di Pulau Muharraq, yang membolehkan pelancong untuk mencapai bandar dengan mudah. Mencari jalan di sekitar bandar ini adalah mudah kerana rakyat kawasan yang bertutur dalam Bahasa Inggeris, Bahasa Urdu, Bahasa Arab dan Farsi dengan lancar.



Mencari makanan halal di Manama adalah sangat mudahiaitu pelancong boleh mencari anda beberapa hidangan Halal dari masakan tradisional Arab ke makanan segera. Mencari Masaajids di Manama adalah sangat mudah juga, Masjid Al Fateh atau Masjid Besar merupakan bangunan agama yang terbesar di Bahrain dan boleh menampung sehingga 7,000 jemaah. Masjid juga menempatkan Institut Agama Hal Ehwal Luar Bahrain.

Beit Al Qur'an
Beit Al Qur'an bermaksud Rumah Al-Quran dalam bahasa Arab. Ia adalah muzium Islam di Hoora, Manama, Bahrain, yang merupakan sebuah negara pulau di Teluk Parsi.

Dewan Al-Quran dibina untuk menempatkan koleksi yang komprehensif dan berharga al-Quran dan manuskrip yang jarang berlaku, satu konsep yang unik di Teluk Parsi. Semua pelawat dialu-alukan, dan kompleks ini terdiri daripada sebuah masjid, perpustakaan, auditorium, sekolah dan muzium yang terdiri daripada sepuluh dewan pameran.


Ini institusi besar dan rumah muzium koleksi di peringkat antarabangsa diraikan manuskrip Quran bersejarah dari pelbagai bahagian dunia Islam, dari China di Timur ke Sepanyol di Barat, mewakili perkembangan tradisi seni khat dari abad pertama era Islam kepada hari ini.


Bahrain National Museum

Muzium Nasional Bahrain adalah yang terbesar dan salah satu muzium yang paling tertua di Bahrain. Ia dibina berhampiran Lebuhraya King Faisal di Manama. Muzium ini mempunyai koleksi yang kaya dengan artifak kuno Bahrain archaeologyical sejak tahun 1988, dan meliputi 6000 tahun sejarah Bahrain. 

Kompleks US $ 30 juta termasuk tiga dewan dikhaskan untuk arkeologi dan tamadun purba Dilmun , manakala dua dewan lain menggambarkan budaya dan gaya hidup baru-baru ini lalu pra-industri Bahrain. Pada tahun 1993 sebuah dewan lagi dibuka , Dewan Sejarah Semula Jadi , memberi tumpuan kepada alam sekitar semula jadi Bahrain. 



Dewan ini mempunyai spesimen flora dan fauna Bahrain. Antara bahan pameran dalam seksyen sejarah purba adalah bukit perkuburan sebenar yang telah diangkut dari tapaknya di padang pasir dan dipasang semula di muzium itu. Ciri lain adalah tablo yang menggambarkan adegan dari Epik Gilgamesh . Manuskrip Quran Lama , nota mengenai astronomi dan dokumen sejarah dan surat-surat yang dipamerkan dalam Dokumen dan Manuskrip Hall. Bangunan ini telah direka oleh KHR Arkitekter Denmark.

Tiada ulasan:

Catat Ulasan